19. 2. 2019

Opäť sa rozhorel oheň v kotle ozubnicového parného rušňa 40.006

Opäť sa rozhorel oheň v kotle ozubnicového parného rušňa 40.006 Dňa 28.8.2013 sa v niekdajšom rušňovom depe Vrútky, dnes sídle spoločnosti OKV, spol. s r. o. Martin uskutočnila malá slávnosť. Po prvý raz od konca 70. rokov 20. stor. sa opäť rozhorel oheň v kotle ozubnicového parného rušňa 40.006 a s bezzávadným výsledkom boli odskúšané všetky dôležité funkcie jeho parných a vzduchových armatúr.

Ozubnicový parný rušeň 40.006 v roku 2013


Ide o stroj, vyrobený v roku 1908 v rakúskej lokomotívke Floridsdorf pre ozubnicovú železnicu vo vtedy uhorskom Sedmohradsku, ktorý konštrukčne vychádza z pôvodných ozubnicových rušňov radu 41 MÁV, neskôr 403.5 ČSD, používaných až do začiatku 60. rokov 20. stor. na slovenskej ozubnicovej železnici Tisovec – Pohronská Polhora.


Práve s cieľom revitalizovať túto našu unikátnu industriálnu kultúrnu pamiatku bol predmetný rušeň, spolu s druhým zhodným strojom 40.003, roku 2002 získaný v Rumunsku. Od tých čias vykonávala firma OKV, spol. s r. o. Martin s určitými prestávkami jeho náročnú opravu, počas ktorej bol „vypiplaný“ od vraku postupne až do súčasného stavu. Hoci práce ešte neskončili, finále sa viditeľne blíži. O ich ukončení, ako i o ďalších krokoch pre sprevádzkovanie pamiatkovo chránenej ozubnicovej železnice vás budeme informovať. Veríme, že to bude už čoskoro.

Rušeň 40.006 v roku 2002
Rušeň 40.006 v rumunskej depónii Subcetate 5.7.2002 krátko pred odvozom. © J. Kubáček






logo regionalny operacny program logo europska unia
Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou z Európskeho fondu regionálneho
rozvoja
„Investícia do vašej budúcnosti“

Stránka bola realizovaná v rámci projektu „Huculská magistrála – klaster cestovného ruchu na území Muránska planina – Čierny Balog“ pod záštitou obce Čierny Balog
Prehlásenie o spracovaní osobných údajov
Počet prístupov: 726988
Copyright © Huculská magistrála 2012, všetky práva vyhradené.
Vyhlásenie o prístupnosti | Webdesign by ŽP Informatika s.r.o.